Covidová kúra pro byznys aneb patero pro setkání s „černou labutí“

Tento text vznikl pro a byl publikován na webu ManagementNews.cz.


Šok. Firmy, kterým se 12. března 2020 vyhlášením výjimečného stavu změnil jejich podnikatelský prostor a postavil se úplně na hlavu, utržily tvrdý zásah do svého fungování. Ze dne na den zastavení příjmů nebo jejich pokles na malý zlomek běžného stavu. Na druhou stranu, jsme byli svědky neuvěřitelných výkonů některých společností v inovativním přístupu k vlastní sebezáchraně.

Nechme politiku, zdravotní aspekty a mediální masáž stranou a podívejme se na to, co jsme se mohli a co se ještě ze současné situace můžeme manažersky naučit.

Patero pro setkání s „černou labutí“


1. Vítězí silné týmy

Odolnost vůči stresu, vůdčí schopnosti, improvizátoři, kreativci, dotahovači. Dobře poskládaný tým, který rozvíjíte a o jehož členy průběžně pečujete, vám v těžké situaci váš vklad vrátí.


2. Síťování se vyplácí

Nová spojenectví vytvářejí nové možnosti. Nebojte se navazovat vztahy napříč obory, inspirujte se a učte se z příkladů kolem sebe. Vytvářejte i silné sítě vašich zákazníků. Ve zlých časech vás podrží formou např. nákupu s odloženou spotřebou (viz vybrané restaurace, malé pivovary, fitka apod.).


3. Tvořte rezervy

Přinejmenším sedm let blahobytu nás zbavilo schopnosti myslet na zadní vrátka. Proč taky? Vše běží dobře, vše roste, peněz je všude dost, jsou za hubičku. Je vhodné mít rezervu alespoň na půl roku fungování. Za tu dobu se může dočasná krize přehnat, případně to už je rozumný čas na nalezení alternativních zdrojů příjmů.


4. Mějte svůj “záložní kryt a program” pro přežití

Rozpracujte projekty, které vám pomohou potenciálně rychle inovovat, upravit či změnit výrobní program.


5. Fantazírujte

Proč už tolikrát sci-fi nápady byly naplněny? Fantazírujte, brainstormujte, možná i se zapojením spisovatelů, scénáristů, dramaturgů či režisérů. A vaše myšlenky vyhodnocujte. I tak, když zcela nová situace nastane, budete překvapeni. Ale překvapení bude zřejmě menší a paralýza zřejmě kratší.


Češi jsou tvořivým národem. Kolik nápadů vzniklo v minulosti v různých zájmových kroužcích a organizacích? Nejlépe vznikají nápady, když není tlak. Základem je proto dát lidem možnost volně tvořit. Poskytněte jim prostředky – čas, místo, pomůcky, slovní podporu, důvěru. Rozvíjejte jejich užitečné dovednosti: kreativitu, improvizaci, kritické myšlení. Vše se dobře hodí pro současný, rychle se proměňující svět. Buďte k nápadům otevření a k jejich realizaci odvážní. Někdy to ale nemusí stačit.

Pro větší podporu vyhlaste interní soutěž, udělejte z toho hru. Někdy se příliš moc mluví a málo dělá – definujte pravidla hry a nechte rozehrát partii mezi několika týmy. Motivujte vaše lidi k co možná nejvíce odvážným nápadům a nechte je nechat je dotáhnout do fáze prototypů. Ano, bude to něco stát. Vaše lidi to ale bude mnohem více motivovat. Dosažené výsledky vyhodnocujte, lidé potřebují mít zpětnou vazbu.



Jan Marek, výkonný ředitel